Het is nu dinsdag 07 september 2010, 18:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 506 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verbouwing station Arnhem
BerichtGeplaatst: woensdag 28 juli 2010, 20:00 

Playertwo schreef:
Wordt dan wel een ultra kort blok als het sein op de achtergrond blijft staan.

Misschien gaan die seinen wel weg dat weet ik ook niet, maar als ze blijven staan wordt het inderdaad wel een kort blok, maar het is wel makkelijk want dan kunnen de treinen ook op Arnhem Velperpoort keren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: woensdag 28 juli 2010, 20:32 
Medewerker Movares
Medewerker Movares

marciekemp schreef:
Playertwo schreef:
Wordt dan wel een ultra kort blok als het sein op de achtergrond blijft staan.

Misschien gaan die seinen wel weg dat weet ik ook niet, maar als ze blijven staan wordt het inderdaad wel een kort blok, maar het is wel makkelijk want dan kunnen de treinen ook op Arnhem Velperpoort keren.

Je gaat door voor de wasmachine (voor wat betreft je laatste aanname). :idee:

Profiel  

BerichtGeplaatst: woensdag 28 juli 2010, 21:57 
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus

Nou dat kon al hoor maar is heel ongebruikelijk daar.
Het is regelmatig file vorming dat ik voor de aansluiting sta te wachten omdat de intercity Roosendaal <-> Nijmegen <-> Zwolle (3600) in de file staat, en zo kan je dus toch doorrijden tot station Velperpoort.

PS: Wij kunnen gewoon rangeren/tanken op arnhem berg ^O^
Edit Klantenservice: Een paar kleinigheden aangepast

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 09:36 

28-7-10
ProRail gaat 's nachts heien bij spoor Arnhem

ARNHEM - ProRail gaat de komende twee nachten heien op het spooremplacement bij Arnhem Centraal. De maatregel is nodig om 16 uur vertraging in te halen die deze week ontstond rond de aanleg van een ongelijkvloerse kruising in de stuwwal.

Bewoners die overlast ondervinden van het lawaai kunnen in een hotel slapen. Ook het vervoer naar dat hotel zal geregeld worden. Projectleider Fred Verhaaren constateerde gistermiddag tijdens een buurtwandeling in Lombok en Heijenoord aanvankelijk nog dat de werkzaamheden vlot verliepen. In de avond kwamen de tegenvallers aan het licht. Een onverwachte sanering van vervuilde grond onder de Oranjebrug gooide roet in het eten. Eerder bleek een trillingsblok van een heimachine defect.

Meer over de nachtelijke inhaalslag in De Gelderlander van donderdag.

Bron: De Gelderlander

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 11:19 

Da's aardig van ProRail! Ook mooi dat ze vertraging in willen halen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 11:36 

Dit belooft niet veel goeds na amper 4 dagen, want als het werk op 22 augustus wanneer de vakanties zijn afgelopen niet klaar is is de chaos niet meer te overzien. Ik vrees dat ProRail met te kiezen voor een scenario met een volledige afsluiting heel veel risico neemt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 13:30 

Uit: http://www.nieuwsuitarnhem.nl/nieuwsber ... ?item=8863
Deze nachtelijke werkzaamheden gebeuren in de nachten van donderdag 29 op vrijdag 30 juli en van vrijdag 30 op zaterdag 31 juli. Dit om de doorgang van het treinverkeer op maandagochtend 23 augustus veilig te stellen.

Inderdaad dan hebben ze wel erg strak gepland. Ik dacht ze zullen wel drie weken gepland hebben plus een week uitloop (of zoiets) maar dat zal dus niet het geval zijn ....
Kan leuk worden eind augustus ...
Wegens uitgelopen werkzaamheden rijden er tot 6 september geen treinen ....

Overigens wat mij ook zeer bevreemdt is dat het tunneltje onder de perrons, waar al jaren sinds de vernieuwing in 2007/08 niets meer aan gedaan wordt, niet gewoon open gesteld wordt zodat je veel sneller van/naar het busstation kunt lopen (en tussen de perrons onderling) in plaats van over al die trappen .... Desnoods een kleiner stationsgebouwtje bij het busstation. Zie: Rotterdam Centraal, daar kan het wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 13:33 

Volgens mij waren er ook plannen om het tunneltje zo snel mogelijk af te bouwen en dan al vrij te geven (zonder dat het stationsgebouw al af was), zodat het tijdelijke station gesloopt kon worden.

1. Nijmegen, 2. Barneveld Centrum, 3. Arnhem, 4. Delft, 5. Zutphen, 6. Ede-Wageningen, 7. Rotterdam Centraal, 8. Lichtenvoorde-Groenlo, 9. Amersfoort, 10. Nijmegen Heyendaal, 11. Didam, 12. Doetinchem, 13. Utrecht Centraal, 14. Arnhem Velperpoort, 15. Enschede

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 13:33 
Medewerker Forum

Over de hoeveelheid werk:

Nieuws schreef:
Vier weken onafgebroken werken moet het realiseren van Sporen in Arnhem met een jaar versnellen. ProRail heeft voor die periode meer werk gepland dan realistisch is. De spoorbeheerder heeft liever wat losse eindjes dan een aannemer die straks tijd over heeft.

Regio Apeldoorn / Arnhem / Nijmegen / Enschede / Syntusland

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 17:01 

Wat is de zin van die versnelling als de bouw van het station zelf vele jaren uitloopt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 17:02 

Dat de treinen dan eindelijk eens door kunnen rijden en niet de helft van de tijd vertraagd raken :W

1. Nijmegen, 2. Barneveld Centrum, 3. Arnhem, 4. Delft, 5. Zutphen, 6. Ede-Wageningen, 7. Rotterdam Centraal, 8. Lichtenvoorde-Groenlo, 9. Amersfoort, 10. Nijmegen Heyendaal, 11. Didam, 12. Doetinchem, 13. Utrecht Centraal, 14. Arnhem Velperpoort, 15. Enschede

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 17:12 
Medewerker Forum

Inderdaad. De bouw van het nieuwe stationsgebouw staat los van het project Sporen in Arnhem, dat het nieuwe emplacement, de dive-under en het extra perron inhoudt. Uiteraard is er wel een relatie tussen het stationsgebouw en Sporen in Arnhem (bijv. de reizigerstunnel) maar dat is het dan ook. De voordelen van dit project (los dus van het nieuwe stationsgebouw) zijn er dus al.

Overigens betwist ik wel de stelling dat de huidige sporenlayout voor veel vertraging zorgt. Dat was inderdaad voorheen zo, bijvoorbeeld in de dienstregelingen 2005, 2006 en ook in de geheel vernieuwde dienstregeling 2007. Echter, de huidige dienstregeling 2010 (en ook die van 2009) heeft een veel beter en robuustere spooropstelling, waarin treinen veel minder afhankelijk van elkaar zijn. Ik weet welke kruisende bewegingen er zijn in Arnhem, maar de gevolgen voor de punctualiteit zijn echt minimaal. De stelling van Superghost dat de huidige spoorlayout en spooropstelling ervoor zorgt dat "de helft van de treinen Arnhem vertraagd verlaat", was vroeger zeker zo. Maar in de afgelopen twee jaar niet tot nauwelijks. Dit wil uiteraard niet zeggen dat ik de voordelen er niet van in zie (die zijn er zeker), maar vergeet ook niet: de toekomstige sporenlayout van Arnhem zal ook grote nadelen kennen, met name aan de oostkant! Daar zijn beslissingen genomen waar ik soms mijn grote twijfels bij heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 18:10 

Het gaat o.a. om de kruisingen tussen de treinen uit Nijmegen en de treinen naar Nijmegen. De intercity's naar Nijmegen (die dus uit Utrecht komen) willen nog wel eens licht vertraagd zijn, waardoor ze de intercity's die Arnhem willen binnenkomen vanuit Nijmegen ophouden.

Daarnaast heeft de IC naar uit Roosendaal naar Zwolle vaak last van de stoptrein naar Tiel. Die laatste zorgt er regelmatig voor dat de IC uit Roosendaal moet wachten voor het station (bezet perron).

De oostzijde wordt inderdaad een probleem. Een ongelijkvloerse kruising bij Velperbroek is gewoon hard nodig (zou die er i.v.m. de extra goederentreinen ook niet komen?), daarnaast lijkt me viersporigheid tussen Arnhem Centraal en aansluiting Velperbroek ook broodnodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 18:19 
Medewerker Forum

Ik weet dat er kruisingen zijn, maar mijn punt was dat de punctualiteit als zodanig daar niet ernstig door wordt aangetast.

SuperGhost schreef:
Het gaat o.a. om de kruisingen tussen de treinen uit Nijmegen en de treinen naar Nijmegen. De intercity's naar Nijmegen (die dus uit Utrecht komen) willen nog wel eens licht vertraagd zijn, waardoor ze de intercity's die Arnhem willen binnenkomen vanuit Nijmegen ophouden.
Dat klopt wel, maar zoals je weet is het verschil tussen de aankomsttijd van de IC uit Nijmegen en de vertrektijd van de IC naar Nijmegen 4 minuten. Als de IC uit Utrecht zondanig vertraagd is, wordt de IC uit Nijmegen er voor gelaten. En anders heeft de IC uit Nijmegen op spoor 21 (rode sein wachtend op IC vanuit spoor 4) ongeveer 2 minuten speling.

SuperGhost schreef:
Daarnaast heeft de IC naar uit Roosendaal naar Zwolle vaak last van de stoptrein naar Tiel. Die laatste zorgt er regelmatig voor dat de IC uit Roosendaal moet wachten voor het station (bezet perron).
Inderdaad een gevolg van beperkt spoorgebruik in Arnhem. Echter ook hier geldt: de meeste vertraging wordt opgelopen voor Elst als een vertraagde trein uit Tiel moet worden voorgelaten. En niet/nauwelijks voor Arnhem, zeker als je let op de officiele aankomsttijd. ;)

SuperGhost schreef:
De oostzijde wordt inderdaad een probleem. Een ongelijkvloerse kruising bij Velperbroek is gewoon hard nodig (zou die er i.v.m. de extra goederentreinen ook niet komen?), daarnaast lijkt me viersporigheid tussen Arnhem Centraal en aansluiting Velperbroek ook broodnodig.
Oh, ik heb het niet over de ongelijkvloerse kruising. Ik heb het over het volgende:
Bij de oplevering van het nieuwe emplacement van Arnhem zijn er de volgende beperkingen:
(1) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 3 naar Velperpoort en aankomen op spoor 4 uit Velperpoort;
(2) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 7 naar Velperpoort en aankomen op spoor 8 uit Velperpoort
(3) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 7 naar Velperpoort en aankomen op spoor 9 uit Velperpoort
(4) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 8 naar Velperpoort en aankomen op spoor 9 uit Velperpoort;
(5) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 10 naar Velperpoort en aankomen op spoor 11 uit Velperpoort.
Op basis hiervan heb ik overigens een eigen spooropstelling van Arnhem gemaakt (bij de toekomstige situatie met 4e perron en dive-under dus), maar die knal ik bij interesse elders wel ergens op het forum.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 18:56 

Die wil ik zeker wel eens zien ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 08:58 

SuperGhost schreef:
Een ongelijkvloerse kruising bij Velperbroek is gewoon hard nodig (zou die er i.v.m. de extra goederentreinen ook niet komen?), daarnaast lijkt me viersporigheid tussen Arnhem Centraal en aansluiting Velperbroek ook broodnodig.

Misschien nog wel harder nodig dan die bij Kema (richting Ut/Nm die nu in aanbouw is). Vier sporen over de hele lengte tot Velperbroek zou mooi zijn maar daar is echt geen ruimte voor zonder de buurtbewoners lastig te vallen met hoge Berlijnse muren, etc.
Een derde spoor en een eilandperron bij Velperpoort zal al een stuk schelen maar misschien moet Velperpoort dan 50-100m in oostwaartse richting verplaatst worden aan de andere kant van het viaduct in verband met de ruimte (omwonenden op Sonsbeeksingel), afhankelijk van het bestemmingsplan van de gemeente voor dat nu braakliggende terrein.
Met dat derde spoor kunnen IC(E)'s elk geval langs het station rijden ook als er een trein stilstaat.
Een andere (heel dure) oplossing is een extra dubbelspoor *onder* het bestaande spoor die 'onderduikt' bij Va en ten oosten van het station weer 'opduikt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 11:22 
Medewerker Forum

Buurt spoor Arnhem ontvlucht heiwerkzaamheden

30 juli 2010

ARNHEM - Een klein honderd omwonenden van het spoor in Arnhem ontvluchten donderdag- en vrijdagnacht de heiwerkzaamheden bij de Oranjebrug. Zij gaan in op het aanbod van spoorbeheerder ProRail om de twee nachten in een hotel in Arnhem of directe omgeving door te brengen. De bewoners van de wijken Lombok en Heijenoord hopen zo wat slaap in te halen.

"Want het geluid dat je 's nachts hoort, ook als er niet wordt geheid, gaat door merg en been", aldus een van hen. ProRail zou niet heien in de nachtelijke uren. Maar door onverwachte grondsaneringswerkzaamheden en een defect aan een trilblok van een van de heistellingen heeft ProRail in overleg met de gemeente Arnhem besloten de planning aan te passen.

"Om te voorkomen dat we op 23 augustus niet de eerste treinen kunnen laten rijden", zegt projectleider Fred Verhaaren.

Bron: De Gelderlander

* Rondreis Europa

Wijziging Forumrichtlijnen - Raadsels - Donaties - Verjaardagskalender

Profiel  

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 juli 2010, 14:22 

dagreiziger schreef:
Een andere (heel dure) oplossing is een extra dubbelspoor *onder* het bestaande spoor die 'onderduikt' bij Va en ten oosten van het station weer 'opduikt.
Dat lijkt me niet te doen, aangezien er toch nog enkele wegen onder het spoor door duiken en je die wegen dan moet weghalen (niet erg wenselijk)

Bij viersporigheid zul je inderdaad een 'Berlijnse' muur moeten optrekken, om te zorgen dat niet de hele buurt gesloopt moet worden. Maar zo'n muur kun je natuurlijk verfraaien met klim-opjes ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 506 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 29  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]