Ik weet dat er kruisingen zijn, maar mijn punt was dat de punctualiteit als zodanig daar niet ernstig door wordt aangetast.
SuperGhost schreef:
Het gaat o.a. om de kruisingen tussen de treinen uit Nijmegen en de treinen naar Nijmegen. De intercity's naar Nijmegen (die dus uit Utrecht komen) willen nog wel eens licht vertraagd zijn, waardoor ze de intercity's die Arnhem willen binnenkomen vanuit Nijmegen ophouden.
Dat klopt wel, maar zoals je weet is het verschil tussen de aankomsttijd van de IC uit Nijmegen en de vertrektijd van de IC naar Nijmegen 4 minuten. Als de IC uit Utrecht zondanig vertraagd is, wordt de IC uit Nijmegen er voor gelaten. En anders heeft de IC uit Nijmegen op spoor 21 (rode sein wachtend op IC vanuit spoor 4) ongeveer 2 minuten speling.
SuperGhost schreef:
Daarnaast heeft de IC naar uit Roosendaal naar Zwolle vaak last van de stoptrein naar Tiel. Die laatste zorgt er regelmatig voor dat de IC uit Roosendaal moet wachten voor het station (bezet perron).
Inderdaad een gevolg van beperkt spoorgebruik in Arnhem. Echter ook hier geldt: de meeste vertraging wordt opgelopen voor Elst als een vertraagde trein uit Tiel moet worden voorgelaten. En niet/nauwelijks voor Arnhem, zeker als je let op de officiele aankomsttijd.

SuperGhost schreef:
De oostzijde wordt inderdaad een probleem. Een ongelijkvloerse kruising bij Velperbroek is gewoon hard nodig (zou die er i.v.m. de extra goederentreinen ook niet komen?), daarnaast lijkt me viersporigheid tussen Arnhem Centraal en aansluiting Velperbroek ook broodnodig.
Oh, ik heb het niet over de ongelijkvloerse kruising. Ik heb het over het volgende:
Bij de oplevering van het nieuwe emplacement van Arnhem zijn er de volgende beperkingen:
(1) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 3 naar Velperpoort en aankomen op spoor 4 uit Velperpoort;
(2) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 7 naar Velperpoort en aankomen op spoor 8 uit Velperpoort
(3) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 7 naar Velperpoort en aankomen op spoor 9 uit Velperpoort
(4) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 8 naar Velperpoort en aankomen op spoor 9 uit Velperpoort;
(5) Niet gelijktijdig vertrekken van spoor 10 naar Velperpoort en aankomen op spoor 11 uit Velperpoort.
Op basis hiervan heb ik overigens een eigen spooropstelling van Arnhem gemaakt (bij de toekomstige situatie met 4e perron en dive-under dus), maar die knal ik bij interesse elders wel ergens op het forum.