Het is nu dinsdag 07 september 2010, 17:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wat zou jij aanpassen aan welk traject?
BerichtGeplaatst: woensdag 28 juli 2010, 12:48 

Als nieuw forumlid las ik de eerste post wat hij allemaal wil.

Ontbreekt een heel belangrijke: Utrecht-Arnhem dubbelspoor maken. Was al in de planning ivm de ICE maar door Netelenbos afgewezen in 2001.
Omdat over deze lijn 4 IC's per uur rijden en tot de Haar 4 stoptreinen naar Rhenen is er geen plaats meer voor een stoptrein Ah-Ut. Komt daarbij dat de IC's richting Arnhem vaak moeten afremmen bij Maarn GE omdat het sprintertje in Maarn stopt.

Apart spoor voor IC(E) dus geen slecht idee ! Kan er tevens in Ede een extra perrron bij voor de stoptreinen.

Wat ik wel vreemd vind is dat de passeersporen in Wolfheze (en ook de eenzijdige richting Utrecht in Driebergen-Zeist) vrijwel nooit gebruikt worden Bij die laatste is zelfs de rails kapot , aan een kant een soort losse wissel tong .

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 07:05 
Medewerker Servex
Medewerker Servex

Je bedoeld viersporig?
Utrecht - Arnhem is al dubbelsporig :ttong:

Edit beheer: Quote verwijderd. Als je reageert op het volledige laatste bericht hoef je niet te quoten

Loopt op de trajecten:
Utrecht - Zwolle v.v
Utrecht - Eindhoven v.v

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 09:59 
Medewerker NS / Beheerder
Medewerker NS / Beheerder

dagreiziger schreef:
Als nieuw forumlid las ik de eerste post wat hij allemaal wil.
Welkom op het forum ^O^
dagreiziger schreef:
Wat ik wel vreemd vind is dat de passeersporen in Wolfheze (en ook de eenzijdige richting Utrecht in Driebergen-Zeist) vrijwel nooit gebruikt worden Bij die laatste is zelfs de rails kapot , aan een kant een soort losse wissel tong .

Middenspoor te Wolfheze wordt wel gebruikt, maar niet in de frequentie van spoor 1 en 3 dat klopt. Spoor 3 op Driebergen - Zeist is niet kapot hoor, het is een ontspoorwissel wat daar is neer gelegd. Tot voor kort keerde daar de museum pendel en als de stopper uit Rhenen te veel vertraging heeft laten ze hem daar halteren, zodat de Intercity er langs kan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 11:00 

renevisscher schreef:
Reactiveren
Apeldoorn - Dieren - Arnhem
Schin op Gul - Simpelveld - Kerkrade (Rondje Limburg per stoptrein)
Emmen - Groningen

Zowel Zuid-Oost Limburg, Oost-Groningen en Oost-Drenthe zijn dunbevolkte, ontvolkende regio's dus die twee laatste trajecten lijken me sowieso een verkeerde investering.

Apeldoorn-Dieren is een ander verhaal maar daar zouden de investeringen nu wel heel hoog worden omdat de lijn dwars door een aantal dorpen rijdt. Een boog bij Zutphen lijkt me een effectiever en goedkoper alternatief om de verbinding Apeldoorn-Arnhem te verbeteren.

De beste investering in heropening zou overigens Boxtel-Schijndel-Veghel-Uden zijn, daar is een groot reizigers potentieel voorhanden terwijl de busverbindingen belabberd zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 13:57 

Uitbreidingen
- Het traject Amsterdam Centraal - Sloterdijk - Lelylaan - (Schiphol) verdubbelen naar 4 sporen.
- Bij Amsterdam Sloterdijk de Hemboog laten aansluiten op de richting Haarlem, zodat men vanuit Haarlem en andere delen van Kennemerland en IJmond eindelijk eens zonder overstap per trein naar Schiphol kan.

Reactiveren
- Deze:
Laurent schreef:
Wat mij betreft, kan verder Santpoort Noord - IJmuiden weer in dienst gesteld worden, waarbij de lijn wordt doorgetrokken naar het IJmuider strand.

Grtz,

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 14:20 

Frontier schreef:
- Het traject Amsterdam Centraal - Sloterdijk - Lelylaan - (Schiphol) verdubbelen naar 4 sporen.

Lijkt me een goed begin, tevens zou ik hier aan toe willen voegen het traject
Amsterdam Centraal, Sloterdijk Laag Noord, Zaandam, liefst volledig viersporig, al denk ik dat de Hemtunnel roet in het eten gaat gooien. Met name het traject Sloterdijk - Centraal is nog wel een bottlenek aangezien je daar effectief maar 2 sporen heb voor deze verbinding.

Frontier schreef:
- Bij Amsterdam Sloterdijk de Hemboog laten aansluiten op de richting Haarlem, zodat men vanuit Haarlem en andere delen van Kennemerland en IJmond eindelijk eens zonder overstap per trein naar Schiphol kan.

Zie ik niet echt als een nuttige uitbreiding, Haarlem heeft met de Zuidtangent al een hele frequente rechtstreekse verbinding, welke door de omweg welke het spoor neemt ten alle tijde sneller zal blijven. Ik zie dan meer in het door laten rijden van de Zuidtangent naar Ijmuiden en/of station Uitgeest.
lamotep schreef:
Apeldoorn-Dieren is een ander verhaal maar daar zouden de investeringen nu wel heel hoog worden omdat de lijn dwars door een aantal dorpen rijdt. Een boog bij Zutphen lijkt me een effectiever en goedkoper alternatief om de verbinding Apeldoorn-Arnhem te verbeteren.
Hier heb ik mn twijfels bij, de spoorlijn ligt er al, enkel de beveiliging dient aangelegd te worden. Ook kan je hiermee meer nieuwe reizigers trekken dan met een boog nabij Zutphen. Tevens durf ik te stellen dat de treinen ten alle tijde dan Zutphen aan zullen blijven doen, dit omdat het een erg belangrijk overstap station is. Dan schieten de reizigers Arnhem - Apeldoorn er nog weinig mee op.
lamotep schreef:
Zowel Zuid-Oost Limburg, Oost-Groningen en Oost-Drenthe zijn dunbevolkte, ontvolkende regio's dus die twee laatste trajecten lijken me sowieso een verkeerde investering.
Daar heb je wel een punt, toch kan deze, samen met andere investeringen de regios's wel een nieuwe impuls geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 14:42 

Broodtrommel schreef:
Je bedoeld viersporig?

Ja bedoel ik ook... Is een van de drukste spoorlijnen van NL.
Viersporig wordt hoog tijd. EN hoeft niet perse over het hele trace langs de bestaande baan. Het extra dubbelspoor zou vanuit Ut tot aan Maarn langs de A12 kunnen lopen, dan hoeven Bunnik en Driebergen-Zeist niet flink verbouwd te worden en ook minder overlast voor omwonenden, je laat dan alleen ICE's en IC die NIET in Driebergen stoppen (3000 series) over het 'snelspoor' rijden.
Var Maarn tot Arnhem gewoon langs het bestaande spoor. Vereist wel een aanpassing in Ede (extra perron?) en bij de 'holleweg' tussen OOsterbeek en Arnhem/Kema (keerwanden of tunnel).

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 15:57 

renevisscher schreef:
lamotep schreef:
Hier heb ik mn twijfels bij, de spoorlijn ligt er al, enkel de beveiliging dient aangelegd te worden. Ook kan je hiermee meer nieuwe reizigers trekken dan met een boog nabij Zutphen. Tevens durf ik te stellen dat de treinen ten alle tijde dan Zutphen aan zullen blijven doen, dit omdat het een erg belangrijk overstap station is. Dan schieten de reizigers Arnhem - Apeldoorn er nog weinig mee op.

Het probleem is dat de lijn inmiddels grotendeels ingebouwd ligt in de bebouwde kom. Los van dat je opstand van de bevolking krijgt,krijg je enorme kosten aan geluidswallen, isolatie, etc.

Citaat:
lamotep schreef:
Daar heb je wel een punt, toch kan deze, samen met andere investeringen de regios's wel een nieuwe impuls geven.

De ontvolking houd je daar echt niet mee tegen, de bevolking is totaal vergrijsd en bejaarden krijgen nu eenmaal geen kinderen. Mensen van buiten de regio zullen er niet snel gaan wonen, het zijn uithoeken en daarnaast regio's (vooral Limburg) met een nogal gesloten, chauvinistische cultuur die het ook voor investeerders niet aantrekkelijk maakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 16:46 

renevisscher schreef:
Frontier schreef:

Zie ik niet echt als een nuttige uitbreiding, Haarlem heeft met de Zuidtangent al een hele frequente rechtstreekse verbinding, welke door de omweg welke het spoor neemt ten alle tijde sneller zal blijven.
Dat laatste is zeker niet waar, de trein is nu al sneller dan de bus!
Lijn 300 doet er nu 40 minuten over, met de trein via Sloterdijk is het 25 minuten (met 5 minuten overstap tijd) dus een rechtstreekse trein zou er 20 minuten over doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 29 juli 2010, 17:52 

lamotep, over Apeldoorn-Dieren schreef:
Het probleem is dat de lijn inmiddels grotendeels ingebouwd ligt in de bebouwde kom. Los van dat je opstand van de bevolking krijgt,krijg je enorme kosten aan geluidswallen, isolatie, etc.
En wat denk je dat de route via Klarenbeek kost dan?
Je moet dan allereerst al Apeldoorn-Emperboog volledig dubbelsporig maken (immers moet de trein Apeldoorn-Zutphen er ook overheen, dus met de huidige infra is er geen ruimte voor een extra treindienst), daarnaast lijkt me de kans groot dat je een ongelijkvloerse kruising moet maken, omdat je niet wil kruisen met de intercity's of de sprinters.
Daarnaast zit je nog met het probleem dat je of op Apeldoorn - Voors-Empe, of op Arnhem-Brummen direct achter de huidige stoptrein/sprinter aan moet rijden, wat niet zo aantrekkelijk is.

Mijn ideeën:
Apeldoorn - Dieren
reactivering en een halfuursdienst Apeldoorn-Nijmegen (evt. doorkoppelen aan Nijmegen-Kleve) die op Dieren-Nijmegen een kwartiersdienst met de sprinter Zutphen-Nijmegen vormt. De IC kan dan station Dieren overslaan.

Utrecht - Arnhem
viersporig maken van Utrecht - De Haar en Ede-Wageningen - Arnhem. Waarom ook Ede-Wageningen - Arnhem? Simpel: bij een 10-minutendienst per IC is een sprinter te langzaam op Arnhem-Ede-Wageningen. De sprinter doet daar 16 minuten over en de IC 11 minuten. Dat betekend dat als je 3 minuten na de IC de sprinter laat vertrekken, de volgende IC in Ede al 3 minuten achter de sprinter zit en dus op Ede-Maarn wordt opgehouden door de sprinter. De sprinter moet dus tussen Arnhem en Ede worden ingehaald en daarnaast ook tussen Maarn en Utrecht.
De 4-sporigheid tussen Arnhem en Ede kun je dan ook gebruiken om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem. Inderdaad is 4 treinen per uur voor Oosterbeek en Wolfheze flink overdreven, maar een sprinter Utrecht-Ede is veel minder rendabel dan Utrecht-Arnhem en Amersfoort-Ede is ook minder rendabel dan Amersfoort-Arnhem.

Arnhem - Nijmegen
viersporig maken tussen Arnhem en de aansluiting bij Elst, met ongelijkvloerse aansluitingen op de Betuwelijn en Betuweroute (deze dive-under of fly-over kan uit kostenbesparing gecombineerd worden uiteraard)

Nijmegen - Kleve
reactivering, met 2x per uur een trein naar Groesbeek, waarvan 1x per uur door naar Kleve (deze treinen kunnen evt. in Nijmegen doorrijden als stoptrein naar Apeldoorn)

Zevenaar - Doetinchem
Volledig dubbelsporig maken en in Doetinchem spoor 2 opnieuw aansluiten ri. Arnhem en een perron geven. Vervolgens 2x per uur een sneltrein Arnhem-Winterswijk (stopt alleen in Zevenaar en Doetinchem en vanaf Doetinchem als stoptrein) en 2 tot 4 stoptreinen Doetinchem-Arnhem.

Amersfoort - Ede/Apeldoorn
Dubbelspoor bij Ede Centrum en Barneveld Noord. Tevens 2 perronsporen voor Barneveld Noord aan de sporen van/naar Apeldoorn.

Kesteren - Amersfoort
Reactivering, in eerste instantie als enkelspoor, met dubbelspoor bij de stations (Rhenen, Scherpenzaal-Woudenberg en Leusden)

Breda - Almere Buiten
nieuwe spoorlijn, waarbij gebruikt wordt gemaakt van de bestaande spoorlijn Utrecht-Hilversum.
Breda-Vianen langs de A27 (met o.a. stations bij Oosterhout, Gorinchem en Vianen) en Vianan-Utrecht langs de A2. Na Hilversum vervolgens via Huizen en Almere Haven naar Almere Buiten.
Stations: Oosterhout Zuid, Oosterhout (IC), Raamsdonksveer, Nieuwendijk-Almkerk, Werkendam-Sleeuwijk, Gorinchem (IC), Vianen, Nieuwegein-IJsselstein (IC), Nieuwegein Noord, Utrecht Oudenrijn, Utrecht Centraal (IC), Utrecht Overvecht, Maartensdijk, Hollandsche Rading, Hilversum Sportpark, Hilversum (IC), Hilversum Noord, Laren, Huizen (evt. IC), Almere Haven, Almere Buiten (IC)

Boxtel - Uden
reactivering en doortrekken naar Nijmegen. Met stations: Boxtel, Schijndel, Veghel, Uden, (Zeeland), Grave, Wijchen Oost/Alverna, Nijmegen Dukenburg, Nijmegen Goffert, Nijmegen.

Rond Amsterdam
Alle spoorlijnen rond Amsterdam 4-sporig maken (dus Centraal-Schiphol, Centraal-Haarlem, Bijlmer ArenA-Zaandam, Centraal-Weesp en Zuidas)

1. Nijmegen, 2. Barneveld Centrum, 3. Arnhem, 4. Delft, 5. Zutphen, 6. Ede-Wageningen, 7. Rotterdam Centraal, 8. Lichtenvoorde-Groenlo, 9. Amersfoort, 10. Nijmegen Heyendaal, 11. Didam, 12. Doetinchem, 13. Utrecht Centraal, 14. Arnhem Velperpoort, 15. Enschede

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]