Het is nu zaterdag 31 juli 2010, 22:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spoorlopers
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 16:36 
Medewerker Forum

Een machinist heeft het volgende meegemaakt.

Eerder deze week reed ik de 16060 van Den Bosch naar Utrecht. Net voor Oud Zaltbommel liepen we voor een rood sein. De treindienstleider vertelde me dat het rechterspoor vanaf Zaltbommel tot Geldermalsen spanningsloos was, en dat we waarschijnlijk niet verder konden gaan.
We mochten nog wel doorrijden tot net voor station Zaltbommel en daar moesten we wachten op nader bericht. We stonden stil op zo’n 50 meter van station Zaltbommel.
Na een paar minuten belde de treindienstleider dat we moesten keren, terug naar Den Bosch.
Ik vroeg nog of het mogelijk was om toch nog door te rijden naar het andere perron van Zaltbommel waar nog wel spanning was. Het antwoord was dat dat niet ging omdat de InterCity eraan kwam. Ook na de passage van de InterCity mochten we niet naar Zaltbommel doorrijden.
De HoofdConducteur heeft toen omgeroepen dat we terug moesten naar Den Bosch.
Na alles in de cabine uitgezet te hebben, ben ik uitgestapt en langs de trein naar de andere kant gewandeld.
Reizigers die mij zagen vroegen of de deuren open mochten zodat ze het laatste stukje te voet naar Zaltbommel konden doen. Uiteraard was mijn antwoord dat zoiets niet mogelijk was. Op dat moment passeerde de InterCity naar Den Bosch ons met 130 km/h.
Ik liep natuurlijk aan de veilige kant. Een paar reizigers werden zelfs agressief en beledigde en bedreigde mij zelfs. Maar dat doet me niet zoveel. Plotseling werd er vanuit datzelfde groepje naar me gespuugd. Gelukkig mis. Maar toen werd ik wel kwaad, maar ben gewoon doorgelopen.
Bijna bij de andere cabine riep de HoofdConducteur me op, met de mededeling dat ik alarm moest maken omdat reizigers de deuren hadden geopend en over het hoofdspoor naar Zalltbommel liepen.
Dan schrik je toch wel even. Vlug de cabine ingegaan, stuurstroom ingezet en met de GSM-R alarm gemaakt. Dan gaat in elk geval iedere trein in dat gebied 40 km/h rijden.
Ook zag ik voor me op het inhaalspoor de InterCity naar Schiphol naderen. Maar die reed gelukkig al 40. Vlug m’n gevaarsein op de trein gemaakt (Twee rode lampen en één gele lamp).
Naar buiten kijkende zag ik zo’n 50 a 60 man langs het hoofdspoor lopen.
Toen de 3500 bij me was stopte die even. De mcn had alles gezien en zou heel voorzichtig doorrijden. Die ging dus WEL door naar Geldermalsen en verder. Toen die net weg was werden ook aan die kant de deuren door de reizigers geopend, en weer kwamen er een man of 40 naar buiten.
Ondertussen had de HoofdConducteur ook omgeroepen dat dit niet de bedoeling was, en dat de mensen in de trein moesten blijven. En dat het levensgevaarlijk was om uit te stappen.
Maar de mensen gingen toch. Natuurlijk allemaal mensen met bestemming Zaltbommel.
Tegenhouden kunnen we ze niet, en op het moment dat ze de trein verlaten is het hun eigen verantwoording.
Toen iedereen die eruit wilde ook weg was, heeft de HoofdConducteur de deuren gesloten en zijn we, De HoofdConducteur en ik behoorlijk aangedaan, terug naar Den Bosch gereden.
Daar werden we opgevangen door de Wachtdienst. Dat is een leidinggevende van de NS die bij calamiteiten het personeel de eerste opvang verleend.
We hebben ruim 2 uur zitten praten, vooral over het feit waarom we niet door mochten naar Zaltbommel. Er had een ramp kunnen gebeuren. Later kwam de treindienstleider met de mededeling dat ze inderdaad een fout hadden gemaakt, en ons in een onmogelijke situatie hadden gebracht. Dit was precies hetzelfde als een aantal jaren geleden Koninginnedag, maar dan in het klein. We kregen wel excuses. Het verslag wat de Wachtdienst heeft gemaakt wordt ook naar Veiligheidsmensen gestuurd in de hoop zulke situaties voortaan te voorkomen.
De HoofdConducteur en ik hadden eigenlijk nog dienst tot ruim na middernacht, maar alletwee hadden we er voor vandaag schoon genoeg van en wilden naar huis. En dat gebeurde ook. Zelf was ik om 20:45u thuis.

Dit is de eerste bijdrage in de nieuwe opzet van het Dagboek van OpeensHadIkHet. Als je werkt in het Openbaar Vervoer, dan ontvangt de redactie graag je verhalen via het forum van OpeensHadIkHet. Er is een voorwaarde: Bij de beheerders van het forum moet bekend zijn dat je werkt in het Openbaar Vervoer of in het Railgoederenvervoer. Reacties op dit verhaal zijn mogelijk op het forum.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 16:44 
Medewerker Forum

Pfft, wat een ondankbaar volk loopt er in dit land rond zeg. De NS kiest de veiligste optie voor hen, maar men riskeert liever het leven dan even na te denken.

Verder, als ik dit zo lees was de situatie inderdaad wel te voorkomen geweest, maar dat geeft niemand het recht dan maar zelf de deur open te doen.

Overigens: hoe worden die deuren dan opengedaan ? Ik neem aan dat de HC niet ontgrendeld heeft ? Gebruiken mensen dan de noodknop ervoor ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 16:54 

Ik vermoed dat die reizigers hard tegen de deuren hebben geduwt, dan gaan ze namelijk wel open. Er zit op elke deuren ook een waarschuwings-sticker met de waarschuwing dat bij het tegen de deuren leunen deze open kunnen gaan. Maar goed dat alles niet op een ramp is uitgelopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 16:55 
Spoorvrijwilliger / Medewerker Forum
Spoorvrijwilliger / Medewerker Forum

Ik kan me aan de ene kant wel indenken dat mensen zo iets hebben als je relatief vlak voor een station bent, van ja dan kunnen we toch lopen naar het station aan de andere kant moeten ze ook denken dat er van die grote gele dingen voor bij komen die treinen heten en die ook bij een snelheid van 40 km/h nog aardig aankomen.

Verder wens ik de schrijver van dit verhaal sterkte toe. Lijkt me idd heftig om mee te maken.

:spook:

Doneer aan deze site en lees hier hoe

De unieke Opeens Had Ik Het Verjaardagskalender

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 16:57 
Medewerker NS
Medewerker NS

Mat 64 heeft boven iedere deur een noodknop achter een glaasje zitten.
Die hebben ze dus gewoon gebruikt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 16:58 

Mensen willen van A naar B, niet van A naar bijna B en dan terug naar A. De NS kiest inderdaad voor de veiligste optie maar de reizigers, en als ik het verhaal zo lees schat ik het op jongeren, nemen het heft in eigen handen en besluiten om via de noodknop de deuren te openen en de trein te verlaten. Dan krijg je het schaapjes effect, als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer en dan is er geen houden meer aan zonder voldoende schaapsherders.

Kan mij heel goed voorstellen dat de MCN en de HC hiervan enorm zijn geschrokken en schoon genoeg hadden van hun dienst van die dag.

De trein wordt niet voor jan met de korte achternaam terug gestuurd. Blijf dan zitten en vul gewoon het geld terug bij vertragingen formulier in maar ga niet van dit soort domme acties uitvoeren.

Spoorweg personeel moet niet voor niets een veiligheids certificaat halen waarmee ze langs het spoor mogen lopen / werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 18:09 

Was het niet mogelijk dat de HC de ''driehoeksleutel'' in 1 van de deuren had gedaan? Dan kunnen de deuren niet worden geopend.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 18:24 
Fotowedstrijd / Technisch Beheer

Ik neem aan dat ze de noodknop hiervoor hebben gebruikt, dan kan de deur altijd open, neem ik aan ;) Dom van de mensen dat ze dat deden, maar zoiets is redelijk voorspelbaar (helaas)

Stemmen in de fotowedstrijd van Juli, met als thema Lightrail?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 18:26 

seinhuis schreef:
Was het niet mogelijk dat de HC de ''driehoeksleutel'' in 1 van de deuren had gedaan? Dan kunnen de deuren niet worden geopend.

Nee, omdat de deuren handmatig uit de beveiligingen zijn gehaald, kunnen ze niet op normale wijze gesloten worden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 21:01 

Succes aan de machinist en conducteur, helaas zijn er gewoon domme mensen die dit doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 21:14 

seinhuis schreef:
0615 schreef:
Nee, omdat de deuren handmatig uit de beveiligingen zijn gehaald, kunnen ze niet op normale wijze gesloten worden
Ik bedoel niet om de deuren dicht te doen, maar om ze dicht te houden. Dit doen ze in de Benelux ook als die tussen 2 stations stopt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 21:16 
Medewerker Forum

Ja, maar met die sleutel houd je niet tegen dat mensen de noodknop gaan gebruiken toch ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 21:36 

@Seinhuis

De Noodknop deurbediening, is bedoeld voor nood en overbrugt ieder veiligheidssysteem omdat je handmatig het systeem overbrugt. Je houdt het dus niet tegen met je sleutel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 23:24 

Gewoon gaan rijden... Dan durfen ze niet meer uit te stappen :P

Nee, ff zonder gekkigheid:Waarom mocht die andere IC dan wel door, en kon deze niet even op het andere spoor. Tja, een foutje gemaakt is zo standaard...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zaterdag 12 april 2008, 23:43 

gewoon gaan rijden... sjah.... wat zal ik daar eens op zeggen.. nee zeg maar niks.

Nou als ik het verhaal goed lees, mocht die intercity doorrijden omdat de probleem trein ruimte voor hem gemaakt heeft door niet door te rijden.

en wellicht was de probleemtrein een stopper (weet dit niet zeker) maar ervaring leert dat een Stopper ook wordt gestopt als er een intercity moet passeren of halteren op een station.

Zo nu is mijn antwoord compleet...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zondag 13 april 2008, 00:57 

Toch blijft het gek, in Nederland mag je niet dat laatste stukje langs het spoor naar het perron toe lopen en in Belgie heb ik het wel meegemaakt dat je de laatste 2,5 kilometer naar het station mocht lopen over het spoor. Hoe zou het nou komen dat het ene land er problemen van maakt en de ander het doodnormaal vind?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zondag 13 april 2008, 01:01 

Omdat wij een land zijn met regeltjes die voor onze eigen veiligheid zijn opgesteld omdat we er ander een puinhoop van maken.

Daarnaast is Nederland 1 van de druksbezette en veiligste spoorweg landen van de wereld en dat komt toch echt door al die regeltjes die wij hebben hier.

Lopen langs het spoor is gewoon erg gevaarlijk en dom. Wil je langs het spoor lopen ga je naar India.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zondag 13 april 2008, 02:01 
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail

Ik ben wel eens vanaf de Kijfhoek naar Station Zwijndrecht gewandeld langs het spoor, beetje zelfde verhaal, maar dan was er een Benelux rijtuig die helemaal blauw stond van de rook door een defecte rem. Aanvankelijk was men er niet over te spreken dat de noodknop werd gebruikt van de deuren, maarja iedereen zat te kuchen en sommigen raakten beetje in paniek. Die trein stond precies bovenop het viadukt daar, dus het was een redelijke klim.
Op dat moment zei de HC dat we niet de noodknop hadden mogen gebruiken, maar naar een ander rijtuig hadden moeten lopen, waar het niet blauw stond. Maar als je zoiets meemaakt als reiziger denk je daar echt niet bij na, dan wil je gewoon weg, naar buiten!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]