Het is nu donderdag 24 april 2014, 05:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1406 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 79  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 10:09 

Geregistreerd: maandag 23 januari 2012, 22:28
Berichten: 1936
Op site van Pro Rail staat aangegeven wat de plannen voor 2013 zijn:

- 100.000 extra treinritten in 2013
- nieuwe spoorverbinding via hanzelijn
- 9 nieuwe stations in dienstregeling
- 30% procent nieuwe treinen krijgen nieuwe vertrektijd
- snelheid goederentreinen omhoog enz.

30% van de nieuwe treinen krijgen nieuwe vertrektijd. Geef wel aan dat de ingebruikname van de Hanzelijn, de nieuwe dienstregeling via de HSL Zuid en wat ik nog allemaal vergeten ben veel gevolgen heeft.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 10:20 
Medewerker Forum
Avatar gebruiker

Geregistreerd: woensdag 19 maart 2008, 14:12
Berichten: 15124
Nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, 9 nieuwe stations en groei treinverkeer in 2013

• 100.000 extra treinritten in 2013
• Nieuwe spoorverbinding Lelystad–Zwolle via Hanzelijn
• 9 nieuwe stations in dienstregeling
• Arriva neemt 5 lijnen over in oosten van het land
• 30 procent treinen krijgt nieuwe vertrektijd
• Snelheid goederentreinen omhoog

Reizigers en vervoerders zullen veel veranderingen en verbeteringen merken in de dienstregeling 2013. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2013 van spoorbeheerder ProRail. 35 vervoerders zullen 3,3 miljoen treinritten uitvoeren, een stijging van 100.000 treinritten ten opzichte van 2012. De Hanzelijn, de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, komt in dienst en er worden negen nieuwe stations in de dienstregeling opgenomen. Arriva neemt vijf lijnen over in het oosten van het land en er zijn ingrijpende werkzaamheden aan de sporen bij de stations van onder andere Utrecht en Den Bosch. ProRail heeft samen met NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia, DB Schenker en de andere vervoerders overeenstemming bereikt over de verdeling van de capaciteit op het spoor. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 9 december 2012.

Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleggen eind augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. De puzzel was dit jaar groter dan in andere jaren door de vele dienstregelingswensen die de vervoerders bij de spoorbeheerder hebben ingediend. Ook heeft de komst van de Hanzelijn veel effect gehad op het samenstellen van de dienstregeling. Zo’n dertig procent van de treinen krijgt in de nieuwe dienstregeling een aangepaste vertrektijd. Ondanks de toenemende drukte op het spoor, aangescherpte veiligheids- en milieueisen zijn vrijwel alle capaciteitsaanvragen voor vervoer en onderhoud gehonoreerd.

Hanzelijn
Na bijna zes jaar bouwen en testen is de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, geheel volgens afgesproken planning, gereed gekomen. Met ingang van 9 december wordt de nieuwe spoorlijn opgenomen in de dienstregeling van NS. De snelste verbinding van Noord-Nederland naar Amsterdam en Schiphol loopt dan via Lelystad en niet meer via Amersfoort en Utrecht. De reistijd zal circa tien minuten sneller zijn dan nu het geval is.

9 nieuwe stations
In de dienstregeling 2013 worden 9 nieuwe stations toegevoegd aan het Nederlandse spoorwegnet. Groningen Europapark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Utrecht Leidsche Rijn (medio 2013), Hoevelaken en Maastricht Noord (medio 2013) zijn door ProRail gebouwd. Daarnaast worden er twee nieuwe stations, Dronten en Kampen Zuid, opgeleverd aan de Hanzelijn.

Reizigersvervoer
Ook bij de reizigersvervoerders zijn een aantal wijzigingen. Arriva neemt drie spoorlijnen in de Achterhoek over van Syntus (Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel). Daarnaast gaat Arriva rijden op twee trajecten (Apeldoorn-Zutphen en Zwolle-Emmen) die voorheen door NS werden geëxploiteerd. In de spits zal op dit traject tot Coevorden de frequentie worden verhoogd tot vier keer per uur. Hermes/Connexxion (onder de naam BRENG) is de nieuwe vervoerder op het traject Arnhem-Doetinchem en zal op dit traject samen met Arriva rijden. NS verhoogt per 9 december de frequentie op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden, Deventer-Hengelo en Eindhoven-Sittard. Medio 2013 gaan ook meer treinen rijden tussen Woerden en Utrecht.

Goederenvervoer
Het goederenvervoer zal het komende jaar stabiliseren. Het aantal treinritten dat is aangevraagd door de verschillende goederenvervoerders is vergelijkbaar met 2012. Goederentreinen rijden met ingang van de nieuwe dienstregeling op een aantal trajecten 95 km per uur in plaats van 85 kilometer per uur. Door de verhoging van de snelheid ontstaat er meer capaciteit waardoor er meer treinen kunnen rijden.

Werkzaamheden
In o.a. Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Zwolle wordt in de komende jaren intensief door ProRail gewerkt aan het spoor en stations. De stations en emplacementen worden geschikt gemaakt om meer reizigers te ontvangen en treinen te laten rijden. Vooral op en bij de stations Utrecht CS en Den Bosch zal in 2013 veel worden gewerkt. Door slim te plannen hebben de werkzaamheden bij de stations nauwelijks effect op de ‘normale’ dienstregeling. Wel kunnen perrons wijzigen en zullen er tijdens weekenden verschillende buitendienststellingen zijn om te kunnen werken.

In de drie noordelijke provincies is ProRail op diverse trajecten momenteel bezig met een ingrijpende opknapbeurt. In 2013 gaat de spoorbeheerder aan de slag op de baanvakken Heerenveen-Meppel, Zuidbroek-Nieuweschans, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Sneek en op het station Enschede.

Veiligheid en milieu
Naast ruimte voor reizigers en goederen moet er ook veilig kunnen worden gewerkt aan het spoor. Om de veiligheid voor baanwerkers verder te verhogen is besloten bepaalde werksituaties niet meer toe te staan (werken op een ‘eiland’ waar omheen de treinen blijven rijden) in de nieuwe dienstregeling. Dit heeft gezorgd voor veel aanpassingen in het verdelen van de capaciteit op het spoor maar heeft uiteindelijk geen effect gehad op de wensen van reizigers- en goederenvervoerders.

Ook is de nieuwe dienstregeling extra getoetst op spoorwegveiligheid; in het bijzonder ten aanzien van het risico op roodseinpassages rondom gepland onderhoud. De nieuwe dienstregeling is daarnaast getoetst op de nieuwe geluidwetgeving (de zogenaamde geluidproductieplafonds).

Prorail

_________________
Volg @ohihtweets op Twitter!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 13:32 

Geregistreerd: zondag 08 november 2009, 23:17
Berichten: 3849
Citaat:
De snelste verbinding van Noord-Nederland naar Amsterdam en Schiphol loopt dan via Lelystad en niet meer via Amersfoort en Utrecht.


Niet weten waar de klepel hangt.

_________________
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 15:48 
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Geregistreerd: donderdag 19 januari 2012, 23:13
Berichten: 489
jaren werd er verkondigd, dat er geen trein meer bij kon, maar nu kunnen goederentreinen opeens sneller en kunnen er blijkbaar met hetzelfde beveiligingssysteem wel vele treinen bij?
natuurlijk wel mooi, maar hoeveel van die 100.000 extra treinen zijn reizigerstreinen en hoeveel goederentreinen een wordt dan ook het verkeer op de betuwelijn verhoogd en zijn er al meer bewegingen op goederensporen zoals havenspoor en sloe, want dan komen er inderdaad meer treinen, terwijl het grootste gedeelte van het spoornet ddaar niets mee te maken heeft...
zijn het echte treinen of voorlopig alleen treinpaden, want dan kunnen er nog wel wat vervallen (vooral de facultatieve paden)...

het is dus weer een typisch algemeen nieuwsbricht, waarmee prorail mooi weer wil spelen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 17:36 

Geregistreerd: vrijdag 01 augustus 2008, 15:36
Berichten: 13563
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Ik dacht dat die 100.000 extra treinen reizigerstreinen waren.
Maar kijk ook gewoon eens waar onder andere die extra reizigerstreinen gaan rijden. Die treinen komen er vooral bij in de rustige delen van het land en dus niet op de volle delen. Daarnaast is er ook extra spoor neergelegd, waardoor er ook weer extra treinen mogelijk zijn. Denk aan Utrecht-Houten, Utrecht-Woerden, de Hanzelijn, de HSL en uitbreiding van enkele stations, zoals Arnhem.

_________________
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 18:59 
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Geregistreerd: donderdag 19 januari 2012, 23:13
Berichten: 489
heb even verkeerd gelezen.
dacht aan per dag, maar ze bedoelen natuurlijk het hele jaar.
de Hanzelijn neemt dan waarschijnlijk al meer dan de helft in beslag.
rekenvoorbeeld: 2x snel + 2x stop per uur per richting, 20 uur per dag en 365 dagen = 58400...

als er dan nog 2 treinen per uur meer gaan rijden tussen bijv. Ehv en St, dan is die 100000 toch wel snel gehaald...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 19:10 

Geregistreerd: zaterdag 07 mei 2011, 11:09
Berichten: 1707
Als je zo gaat tellen dan kom je al erg snel aan zo'n hoog aantal natuurlijk. Dat is eigenlijk ook niet niet eerlijk als je bedenkt dat de Hanzelijn eigenlijk een verlenging van de Flevolijn is en dat dit ook geldt voor de treindiensten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 19:26 
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Geregistreerd: woensdag 03 februari 2010, 15:36
Berichten: 1438
SuperGhost schreef:
Maar wellicht wil men liever via Venlo omdat van loc wisselen in Venlo, waar men nog wat reizigers kan meenemen, dan dat men dat in Emmerich doet?

Daarnaast zal ProRail dat wellicht ook wel prettiger vinden, doordat het CNL-pad dan niet meer conflicteert met het pad van de Syntustrein, die daardoor niet meer 4 minuten vervroegd hoeft te worden?

Syntus heeft geen andere vertrektijden als de CNL rijdt, dat is alleen met de ICE het geval.Nu weet ik uit ervaring wel dat het traject Utrecht-Den Bosch bomvol gepland staat en daar moeilijk een dienstregeling tussendoor te leggen is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 19:34 

Geregistreerd: maandag 23 januari 2012, 22:28
Berichten: 1936
Inderdaad. De huidige treindiensten op de Flevolijn worden gewoon verlengd. IC Den Haag - Lelystad (2 keer per uur) wordt verlengd naar Groningen en Leeuwarden en de Sprinter Amsterdam Centraal - Almere Oostvaardersplassen (2 keer per uur) wordt verlengd naar Zwolle. Maar hetzelfde geldt dan ook voor de Intercity's Schiphol - Eindhoven en Alkmaar - Maastricht/Heerlen die vanaf 9 december verandert wordt in IC Alkmaar - Maastricht (2 keer per uur0 en Schiphol - Heerlen (2 keer per uur). Daardoor rijdt 4 keer per uur een Intercity tussen Utrecht - Sittard. Blijf die frequentie de hele dag 4 keer per uur tussen Utrecht - Sittard of gaat de frequentie na 20.00 uur omlaag en hoe zit dat op zaterdag en zondag?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 19:34 

Geregistreerd: zondag 08 november 2009, 23:17
Berichten: 3849
In plaats van stoppen in Lelystad rijdt de trein door naar Zwolle. Nu geen extra treinen daar. Wat wel nieuw is 1 extra IC tussen Groningen en Zwolle. Waar het meer over gaat is hoeveel reizigers erbij komen. In plaats van de bus gaan reizigers uit Dronten en Kampen nu met de trein naar Lelystad.

Laat ik het zo zeggen. Nu rijdt er een bus in 27 minuten van Kampen naar Dronten. Verdwijnt die busdienst (lijn 143 naar Lelystad)? Zo ja, dan moeten mensen uit het centrum van Kampen eerst 3 a 4 kilometer naar Kampen Zuid gaan en daar overstappen op de trein. En in Dronten is het dan nog meer dan 1 kilometer naar het centrum/busstation toe.

Citaat:
Het goederenvervoer zal het komende jaar stabiliseren.


Dit jaar is het spoorgoederenvervoer in Nederland met ruim 10% gekrompen. Dat is een sterkere terugval dan in de rest van het goederenvervoer, meldt werkgeversvereniging KNV Spoorgoederenvervoer.Zo zijn in de afgelopen drie jaar de tarieven voor het gebruik van het spoor met 300% gestegen; houden de problemen met treinbeveiligingssystemen (ERTMS) aan en moeten vervoerders aan veel en dure, specifiek Nederlandse eisen voldoen met betrekking tot hun materieel en personeel.

Volgens mij zal het goederenvervoer (als de boven gegeven redenen blijven bestaan) alleen nog maar verder dalen.

_________________
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 19:54 

Geregistreerd: maandag 23 januari 2012, 22:28
Berichten: 1936
Lijn 330 Hanzeliner Lelystad - Zwolle (2 keer per uur) verdwijnt in ieder geval. Deze snelle bus stopt als enigste bus bij de toekomstige station Kampen Zuid. Als er goede busverbindingen tussen Kampen Centrum - Kampen Zuid moeten komen zou het kunnen zijn dat sommige of (bijna) alle busverbindingen bij station Kampen Centrum verlengd worden naar station Kampen Zuid. Er komen goede fietsverbindingen. Van Kampen Centrum naar station Kampen Zuid fiets je al minstens vijf minuten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 19:56 
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Geregistreerd: donderdag 19 januari 2012, 23:13
Berichten: 489
Klaasje schreef:
Als je zo gaat tellen dan kom je al erg snel aan zo'n hoog aantal natuurlijk. Dat is eigenlijk ook niet niet eerlijk als je bedenkt dat de Hanzelijn eigenlijk een verlenging van de Flevolijn is en dat dit ook geldt voor de treindiensten.


het was ook maar een rekenvoorbeeld.
als je de helft van deze treinen neemt als al bestaande treinen die door rijden en andere treinen die nieuw zijn, dan zijn er nog genoeg paden over het hele jaar gezien over om de andere verbeteringen mee te nemen...

het blijft dus eigenlijk een beetje de vraag of prorail de paden over de hanzelijn als extra treinen ziet of als verlenging van bestaande series, want bij dat laatste zal het waarschijnlijk voor de meeste ns-verbindingen zo zijn, dat bestaande treinseries verlengd worden.
kijk ook maar naar de ic's tussen Amsterdam/Schiphol en Eindhoven, waarbij die treinen tot Eindhoven dan zo meteen doorrijden en er alleen meer stoptreinen in St aansluiten op deze 4 IC's...

eigenlijk is alles pas goed te berekenen als ook de dienstregeling van de vervoerders uitkomt...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 20:00 

Geregistreerd: zondag 08 november 2009, 23:17
Berichten: 3849
Nog iets anders. Er komen misschien extra treinen tussen Eindhoven en Sittard. In plaats van 2 komen er dan 4 IC. L1 maakt nu de fout, dat men denkt dat er ook 18.000 extra reizigers komen. Volgens mij betekent het gewoon dat er voor die treinen 18.000 zitplaatsen vrijkomen. Trouwens je gaat Sittard toch niet als begin- of eindstation gebruiken. Laat ze dan doorrijden naar Heerlen of Maastricht.

_________________
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 20:05 
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Geregistreerd: donderdag 19 januari 2012, 23:13
Berichten: 489
de nu gecombineerde ic naar Hrl/Mt wordt zo meteen dus 1 IC Mt en 1 IC Hrl, waarbij een van de 2 gewoon een verlenging is van de IC Shl-Ehv...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 20:08 

Geregistreerd: zaterdag 07 mei 2011, 11:09
Berichten: 1707
zone5324bericht schreef:
Klaasje schreef:
Als je zo gaat tellen dan kom je al erg snel aan zo'n hoog aantal natuurlijk. Dat is eigenlijk ook niet niet eerlijk als je bedenkt dat de Hanzelijn eigenlijk een verlenging van de Flevolijn is en dat dit ook geldt voor de treindiensten.


het was ook maar een rekenvoorbeeld.

Dat snap ik maar ik kan mij voorstellen dat Prorail wel zo rekent.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 20:34 
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Geregistreerd: donderdag 19 januari 2012, 23:13
Berichten: 489
vermoed van wel, want het nieuws geeft ook aan, dat de meeste treinen gekoppeld kunnen worden aan de hanzelijn...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 22:26 
Moderator / Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vrijdag 27 maart 2009, 23:57
Berichten: 6066
Woonplaats: Amsterdam
Achja, die lijstjes zijn veelal ietwat gespekt met gebakken lucht. Groningen Europapark is bijvoorbeeld al een aantal jaar open.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Dienstregeling 2013
BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 22:51 
Medewerker NS
Medewerker NS
Avatar gebruiker

Geregistreerd: donderdag 31 maart 2005, 21:13
Berichten: 275
Woonplaats: Meppel
Groningen Europapark is vanaf december in een geheel nieuw station met 3 perronsporen!

Wat nu Europapark is, is een noodhalte op een plek iets richting het grote station Groningen

_________________
Scheidsrechter bij het voetbal, dus pas maar op :D

Tevens een groot sportliefhebber!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1406 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50 ... 79  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Powered by phpBB © 2000- phpBB Group
© - Opeens Had Ik Het 2003-heden
contact: beheer[at]opeenshadikhet[punt]nl

phpBB.nl Vertaling