Het is nu dinsdag 07 september 2010, 17:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Fotografie: tips en vragen
BerichtGeplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 13:28 

Ook rekening houden met de machinist. Als je in de avond/nacht bij duisternis flitst, heb je grote kans dat je de machinist tijdelijk verblind, en daar zijn ze - lijkt mij - niet echt blij mee..
Flitsen kan een slechte kwaliteit opleveren, ook bij donker. Dat is mij al vaak genoeg opgevallen. Mijn foto's waren vaak scherper zonder flits dan mét flits.

Ik heb het zelf meegemaakt op een aantal stations (o.a. Utrecht en Amersfoort) dat je daar weggestuurd werd bij gebruik van de flits. Je hindert het treinverkeer dermate, en brengt de veiligheid in het geding, werd er toen verteld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 18:11 

De eerste treinenfoto waarbij de flits een toegevoegde waarde is geweest moet ik nog altijd tegenkomen. Wie er een voorbeeld heeft mag zich melden, want naar mijn idee bestaat dat namelijk niet om de eerder aangegeven redenen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 18:22 
Medewerker Forum

Ik ben er ooit één tegengekomen, van de aankomst van een rijtuig in het spoorwegmuseum 's nachts (terwijl de trein reed met lage snelheid over het maliebaantraject). Uiteraard was niet de voorkant van de trein genomen ivm de veiligheidsredenen, maar wel de achterkant van de trein (het rijtuig). Het voegt daar toe dat het rijtuig zichtbaar is, maar inderdaad zien we ook veel reflectie. (klik)

Profiel  

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 19:23 
Medewerker ACTS / Fotograaf van het jaar

stoker schreef:
Citaat:
bij fotograferen van treinen moet je nóóit flitsen

Onzin meer kan ik hier niet op zeggen.
Overdag is het best te doen om soms je flits te gebruiken.
Vooral als je in een redelijk donker schaduw gebied staat zo als in Valkenburg waar ik af en toe de Veolia-treinen fotografeer van af een kleine wandelaarsoverweg tussen Schin op Geul en Valkenburg.
Hier is de flister juist aan te raden wegens de dichte schaduwen en bebossing om de locatie heen.
In de avond en nachturen raad ik de flitser inderdaad ook af maar ook hier zeg ik wel het kan maar dat is weer afhankelijk van de situatie ter plekke.
greets
stoker

Overdag flitsen is ook op donkere stukjes totaal nutteloos, bereik van je flitser reikt maar maximaal een meter of 10 á 15 dat is in 95% van de gevallen veel te weinig om een knappe foto te maken.
Flitsen is leuk als je een foto wil maken van een statisch object of een detail waarbij je de originele kleuren wil zien, maar overdag echt nutteloos.
Vergeet niet dat je camera ook zijn instellingen aanpast aan het gebruik van een flitser dus langere of korte sluitertijd en groter of kleiner diafragma, maar ook de ISO en witbalans worden door je toestel aangepast aan de licht omstandigheden.

Als je nou perse op die stek wil platen probeer dan zo veel mogelijk manueel je camera in te stellen, dus handmatige witbalans op bij voorbeeld donker of bewolkt weer, maar ook je ISO, gaat iets hoger zitten ipv de gebruikelijke ISO 200 maar gebruik ISO 400, daarmee kan je ook de sluitertijd beïnvloeden en als het dan nog niet helemaal wil kan je ook met je diafragma gaan spelen ook hiermee kan je de sluitertijd en lichtinval beïnvloeden, nou heeft natuurlijk niet iedere camera al deze opties maar je komt er toch een heel eind mee.

Daarom gebruik nooit geen flits overdag, heeft echt absoluut nauwelijks toegevoegde waarde.
Alleen maar een grotere kans dat je je foto verk***t.

Profiel  

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 21:00 
Spoorvrijwilliger
Spoorvrijwilliger

Dat zeg je wel Arjen, maar met z'n losse flitser heeft wel zijn voordelen. Die kun je van het object afdraaien en bv richten op de perronoverkapping, het krijgt dan net wat meer belichting waardoor details beter naar voren komen. Een langere sluitertijd heeft ook zijn prachtige beelden, maar je mag op stations 'officieel' geen hulpmiddelen bij hebben zoals statief. Statief is handig in een stille omgeving, of je moet het risico willen lopen dat terwijl je de statief aan het opbouwen/uitschuiven bent de trein net gaat rijden :P
Als je dan toch voor een statief gaat bij een aankoop, neem er dan een met een adapter die je snel kunt plaatsen op het statief ipv. eerst het schroefje vast te moeten draaien in de camera (tip).

Daarbij vond ik de aparte flitser, en dus groter bereik, handig in gebruik. Was namelijk gelijk een soort handvat tijdens het lopen / positie zoeken. Nadeel, het sluurpt de batterijen(pack) leeg tijdens 'full' gebruik :+

Profiel  

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 21:23 

MHC nu praat jij over losse flitsers maar (gaan we weer) 95% van de hobbyisten heeft niet zo paparazzo ding om mee te slepen, daarbij heeft zo'n flitser een veel groter bereik als het kleine ingebouwde standaard flitsertje.
Daarbij komt ook dat als ik ergens voor op stap gaat dan gaat ik niet om een stationskap te fotograferen de nadruk moet op de trein liggen en niet op een perronkap of iets van die strekke.
Goed het is een leuke toevoeging maar heeft voor mij (persoonlijk) geen toegevoegde waarde.
en daarbij als jij je instellingen goed voor elkaar heb kan je met minimaal licht toch perfecte foto's maken, maar dan komt wel je kennis van je toestel om de hoek kijken.
Statief komt bij mij pas kijken als ik weet dat iets lang genoeg stil staat en het echt te donker wordt, een ook hierbij zal ik echt geen flitser gebruiken.
Speel met je instellingen en je zal je verbazen over wat je allemaal kan met zo'n klein pest cameraatje.
Heb het al een keer eerder gezegd volgens mij, maar ook ik leer iedere dag dat ik op stap ben weer nieuwe functies van me camera.

maar goed benadruk nog maar 1 keer:
Hoe donker het ook is gebruik geen flitser, kans dat je foto bij een bewegend object lukt is heel klein, probeer liever een plek te zoeken waar je trein eventueel halt houdt of zo of waarvan je weet dat die even moet wachten en stel je hier op met een statief en schiet dan gewoon een superplaat, ipv een door flitser verk***e foto langs de baan, en jah ook dat heeft zijn charmes.

Daarbij heb je een professionele joop-van-tellingen-flitser dan loop je juist meer kans om de mcn te verblinden omdat de lichtopbrengst van deze apparaten hoger ligt, ook hier weer geen garantie voor een mooie plaat.

Uiteraard staat iedereen vrij om zijn of haar foto's te schieten zoals hij of zij dat wil en mooi vind, vind jij het met een flitser mooi das dan jou persoonlijke voorkeur maar echt absoluut de mijne niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 juli 2010, 21:34 
Medewerker ProRail / Beheerder-Eigenaar
Medewerker ProRail / Beheerder-Eigenaar

Een flitser heeft alleen maar nut als je portret- of binnenshuis opnames maakt. En dan vaak ook alleen maar 's avonds / 's nachts of als invulflits (daar gebruik ik mijn flits weer voor; mijn losse flitser - die bijna net zo duur was als mijn hele camera - gebruik ik voor feesten en dergelijke). Voor treinen foto's hoef je echt geen flits te gebruiken. Kies liever een plek aan de zonzijde of:

* pas je ISO waarde aan
* pas je diafragma aan
* pas je sluitertijd aan (gebruik eventueel statief)
* accepteer gewoon dat je geen foto kunt maken en geniet van wat je ziet

Profiel  

BerichtGeplaatst: woensdag 21 juli 2010, 01:55 
Fotowedstrijd / Technisch Beheer

treinfan schreef:
Ik ben er ooit één tegengekomen, van de aankomst van een rijtuig in het spoorwegmuseum 's nachts (terwijl de trein reed met lage snelheid over het maliebaantraject). Uiteraard was niet de voorkant van de trein genomen ivm de veiligheidsredenen, maar wel de achterkant van de trein (het rijtuig). Het voegt daar toe dat het rijtuig zichtbaar is, maar inderdaad zien we ook veel reflectie. (klik)

Maar daar ging het niet om de foto als mooie foto maar als verslaggeving (of hoe je het wil noemen) van de aankomst van het rijtuig. Flitsen met een standaard flits levert vrijwel nooit een mooie foto op, wat het onderwerp ook is.

Meedoen met de fotowedstrijd van Augustus, met als thema Drukte in het verkeer?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]