stoker schreef:
Citaat:
bij fotograferen van treinen moet je nóóit flitsen
Onzin meer kan ik hier niet op zeggen.
Overdag is het best te doen om soms je flits te gebruiken.
Vooral als je in een redelijk donker schaduw gebied staat zo als in Valkenburg waar ik af en toe de Veolia-treinen fotografeer van af een kleine wandelaarsoverweg tussen Schin op Geul en Valkenburg.
Hier is de flister juist aan te raden wegens de dichte schaduwen en bebossing om de locatie heen.
In de avond en nachturen raad ik de flitser inderdaad ook af maar ook hier zeg ik wel het kan maar dat is weer afhankelijk van de situatie ter plekke.
greets
stoker
Overdag flitsen is ook op donkere stukjes totaal nutteloos, bereik van je flitser reikt maar maximaal een meter of 10 á 15 dat is in 95% van de gevallen veel te weinig om een knappe foto te maken.
Flitsen is leuk als je een foto wil maken van een statisch object of een detail waarbij je de originele kleuren wil zien, maar overdag echt nutteloos.
Vergeet niet dat je camera ook zijn instellingen aanpast aan het gebruik van een flitser dus langere of korte sluitertijd en groter of kleiner diafragma, maar ook de ISO en witbalans worden door je toestel aangepast aan de licht omstandigheden.
Als je nou perse op die stek wil platen probeer dan zo veel mogelijk manueel je camera in te stellen, dus handmatige witbalans op bij voorbeeld donker of bewolkt weer, maar ook je ISO, gaat iets hoger zitten ipv de gebruikelijke ISO 200 maar gebruik ISO 400, daarmee kan je ook de sluitertijd beïnvloeden en als het dan nog niet helemaal wil kan je ook met je diafragma gaan spelen ook hiermee kan je de sluitertijd en lichtinval beïnvloeden, nou heeft natuurlijk niet iedere camera al deze opties maar je komt er toch een heel eind mee.
Daarom gebruik nooit geen flits overdag, heeft echt absoluut nauwelijks toegevoegde waarde.
Alleen maar een grotere kans dat je je foto verk***t.