Het is nu dinsdag 07 september 2010, 17:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nachtnet 7
BerichtGeplaatst: maandag 02 juni 2008, 13:14 
Medewerker Forum

Een conducteur heeft het volgende meegemaakt.

Ach ja, het nachtnet...
Soms is er niks te doen... Soms kan je het ineens erg druk hebben.

Zo heb ik afgelopen weekend weer eens een serie van 3 nachten gehad.

Één van de nachten had ik een ritje van Eindhoven naar Utrecht. Samen met mijn collega conducteur laat ik de trein vertrekken vanuit Eindhoven.
Aangezien mijn collega enorm veel spierpijn had na een voetbaltoernooi en dus wat moeite had met de trappen in de VIRM (dubbeldekker) die we meehadden, besloot ik hem even te laten zitten en alleen te gaan controleren. Er zat toch maar een handjevol mensen in de trein en iedereen zat in de voorste 3 rijtuigen.
Mijn collega bleef standby staan voor het geval er iets aan de hand was.

Ik begin met mijn controleronde vanuit tweede bak van voren. Eerst maar eens naar voren toe. Op het eerst volgende balkon controleer ik of er iemand op het toilet zit. Net op het moment dat ik de deur van het toilet weer sluit, zie ik iemand weglopen op de boven verdieping. Aangezien deze persoon wel erg mijn aandacht trok, ben ik achter hem aangelopen. Op het volgende balkon kon ik de man aanspreken en vroeg hem om zijn vervoersbewijs. De man vertelde mij dat hij zijn kaartje al had weggegooid. Hij zou in Schiphol in de trein zijn ingestapt en vergeten zijn om in Utrecht uit te stappen. Nu wil het wel eens gebeuren dat mensen in slaap vallen, maar dan komen ze meestal toch wel met vervoersbewijs zich melden op de trein terug. Dit was dus niet gebeurd.

Aangezien de man nu dus ook niet aan kon tonen dat hij inderdaad in Schiphol was ingestapt en zijn verhaal steeds waziger werd, kon ik niks anders dan de man een nieuw vervoersbewijs te verkopen.

Ik vroeg de man of hij in het bezit was van een identiteitsbwijs. Deze had ik later namelijk nodig. Na drie keer zijn tas onderste boven gehad te hebben kon hij hem nog steeds niet vinden. Ik ben toen eerst maar eens begonnen met het noteren van de man zijn persoonsgegevens. Na drie keer om zijn achternaam gevraagd te hebben kreeg ik eindelijk antwoord. Daarna vroeg ik om zijn voornaam of voornamen. Daar moest hij wel erg lang over nadenken. Ook toen ik vroeg of hij zijn namen kon spellen (waren niet bepaald de meest gangbare namen) kon hij er niet uitkomen en heeft ze voor me opgeschreven. Na opgave van zijn geboorte datum moest hij ook enorm lang nadenken over zijn adres en postcode. Dit gaf mij het nare voorgevoel dat de man mij valse gegevens opgaf. Aangezien de man nog steeds geen identiteitsbewijs gevonden had heb ik de gegevens telefonisch gecontroleerd. Echter... Er kwam niemand voor in het systeem met de gegevens zoals deze man ze opgegeven had. Op dat moment werden mijn gevoelens dus bevestigd en ik vroeg om assistentie van de politie op station 's Hertogenbosch.

Aangezien we volgens dienstregeling toch zeker een half uur stil zouden staan kon dat in mijn ogen geen probleem opleveren. Ik gaf de man aan dat er op dat station iemand bij zou komen om alsnog zijn gegevens na te trekken.

Eenmaal op spoor 7 van station 's Hertogenbosch aangekomen, begon de man wat lastiger te worden. Hij zou daar wel een kaartje kopen want hij had haast en wou niet langer wachten. Het wou niet bij hem doordringen, nadat zowel mijn collega als ik diverse keren zeiden dat we hier een half uur stil moesten staan, dat we gewoonweg niet eerder weg gingen en dat hij toch moest blijven wachten.

De politie liet erg lang op zich wachten. Ondertussen heeft de man een identiteitsbewijs te voorschijn weten te toveren. Nadat ik het document ingezien had, bleek inderdaad dat de man mij verkeerde identiteitsgegevens doorgegevens had. Voor mij reden om alsnog de komst van de politite af te wachten. Ondertussen was het tijd om te vertrekken. Ik heb de machinist doorgegeven dat ik bleef wachten op de komst van de politie. Deze zou daarover contact opnemen met de treindienstleider zodat het overige treinverkeer hier weinig hinder van zou ondervinden.

Langzaam maar zeker liep onze reiziger steeds meer naar de kop van het perron, in de richting van Vught. We bleven hem van een afstandje in de gaten houden. Maar wat doet hij... Hij stapt het perron af en loopt langs de sporen. Wij lopen achter de man aan. Ondertussen lichten wij de machinist in, die op zijn beurt de treindienstleider inlicht. De man begint de sporen over te steken richting spoor 3 en 4. We volgen de man en blijven hem aanspreken. Nadat we allemaal het perron weer opgeklommen zijn, proberen zowel mijn collega als ik de man op te houden totdat de politie aanwezig zou zijn.

Niet veel later arriveert dan de regiopolitie. Eén van de agenten gaat met de man in gesprek en de ander met mij. Ik laat de agent zien welke gegevens de man aan mij opgegeven had. De agent controleerd de gegevens met die uit de man zijn paspoort. Op dat moment beweert de man dat ik zelf verkeerde gegevens heb opgeschreven en dat hij die helemaal niet opgegeven had. Toen ik het papiertje te voorschijn haalde waar de man zijn gegevens op opgeschreven had, begon hij steeds meer met zijn verhaal te draaien. Hij snapte niet dat hij die gegevens opgeschreven had.

Nadat de man van mij een uitstel van betaling had gekregen en de aanzegging van een proces-verbaal voor het spoorlopen kreeg hij van de regiopoitie nog een proces-verbaal voor het valselijk opgegeven van identiteitsgegevens.

Dit is de zevende bijdrage in Op en Rond de Rails. Als je werkt in het Openbaar Vervoer, dan ontvangt de redactie graag bijdragen waarin je over je werk vertelt. Er is een voorwaarde: Bij de beheerders van het forum moet bekend zijn dat je werkt in het Openbaar Vervoer of in het Railgoederenvervoer. Reacties op dit verhaal zijn mogelijk op het forum.

Profiel  

Berichttitel: Re: Nachtnet
BerichtGeplaatst: maandag 02 juni 2008, 13:23 
Beheerder-Eigenaar

Een opmerking namens de redactie en het beheer.

In dit onderdeel lees je bijdragen van OV-personeel. Zoals eerder aangegeven: we plaatsen de bijdragen op onregelmatige basis want er moet wel wat te vertellen zijn. Daarom lees je hier vaker over incidenten, die normaal niet zo veel voorkomen.

Het is hier niet de bedoeling om jouw ervaringen als reiziger te delen. Daarvoor zijn er andere onderdelen op dit forum, zoals de Opmerkelijke Reiservaringen en de Vragen aan Personeel.

Als je wilt reageren op deze bijdrage over zwartrijden, spoorlopen en valse gegevens verstrekken in de nacht, reageer dan met respect naar elkaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: maandag 02 juni 2008, 14:52 

Goed werk! Jammer dat zulke figuren de sfeer om een trein zo kunnen verzieken.
Helemaal slecht dat de politie zo lang op zich liet wachten. Hoelang heeft het uiteindelijk geduurd vanaf oproep tot aankomst?

Profiel  

BerichtGeplaatst: maandag 02 juni 2008, 15:03 
Beheerder-Eigenaar

De wachttijd op de politie kun je afleiden uit het verhaal. De conducteur heeft nog voor aankomst in Den Bosch assistentie gevraagd, de trein stond daar een half uur stil en pas na de geplande vertrektijd kwam de politie. Drie kwartier lijkt mij redelijk. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: maandag 02 juni 2008, 15:23 

Dat is toch niet normaal? :n
In Rotterdam hebben ze met de RET de afspraak dat een RET'er in nood geldt als een politie agent in nood. En dan komen ze er daar vanaf met na 3 kwartier oid aankomen kakken.
Nee, dat vind ik schandalig!

Profiel  

Berichttitel: Re: Nachtnet 7
BerichtGeplaatst: woensdag 04 juni 2008, 17:51 
Medewerker NS
Medewerker NS

De politie kent diverse prioriteiten.

Zoals ik het begrepen heb van de betreffende conducteur hadden de agenten vlak voor de oproep een oproep gekregen met een hogre prioriteit, waardoor ze dat eerst af moesten handelen.Overigens kan ik het me voorstellen dat er 's nachts minder politie beschikbaar is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 05 juni 2008, 01:03 

Er is s'nachts minder politie, dat is logisch maar de weg is ook leger waardoor je sneller een plek kunt gebruiken.
Ik denk dat je blij bent dat je niet weet hoeveel politie er wordt ingezet s'nachts want ik gok dat dat bedroevend weinig is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: donderdag 05 juni 2008, 16:01 
Medewerker Forum

Deze conducteur heeft zeer goed gehandeld.
Dat deze lang op de politie kan wachten, is niet zijn schuld, maar ook niet de schuld van de agenten. Een ernstiger incident moet altijd sneller afgehandeld worden. Het is jammer van de vertraging, gelukkig is het niet uit de hand gelopen in die 3 kwartier! ^O^

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]